5 Nevelési Hiba

5 Nevelési Hiba

5 Gyakori Nevelési Hiba

A nevelésben csak az nem követett el hibát, aki nem látott még gyereket, de kiemelhető 5 gyakori nevelési hiba, melyeket könnyű elkerülni, ha ismerjük őket.

A nevelésben csak az nem követett el hibát, aki nem látott még gyereket, de kiemelhető 5 gyakori nevelési hiba, melyeket könnyű elkerülni, ha ismerjük őket. Nem öt konkrét esetről, hanem a szülői viselkedés 5 jellemzőjéről van szó.

Ne úgy olvasd a következőket, hogy azok fontossági sorrendben vannak, mert a hibák sorrendje családról családra változik annak fényében, hogy melyiket milyen gyakran követik el, valamint attól függően, hogy a gyerek melyikre érzékenyebb.
A hibás nevelés alábbi megoldásait úgy válogattuk össze, hogy elkerülésükkel a legnagyobb javulást okozza a gyermek-szülő kapcsolatban.

Iskolai elfogadás program az agresszió csökkentésére

Felnagyított hibák – elhanyagolt dicséretek

Az figyelhető meg, hogy könnyen észrevesszük a hibákat, míg azokat a dolgokat, melyek rendben vannak, hajlamosak lehetünk figyelmen kívül hagyni. Ez a gyermeknevelésben oda vezet, hogy a gyerek szinte csak azzal találkozik, hogy ezt vagy azt elront, elszúr, bizonyos dolgokban hibázik vagy esetleg szándékosan megszeg valamilyen szabályt.

Így az a gyerek, aki jellemzően jól csinál számos dolgot, cselekvése akár 90%-ban megfelel a család, az iskola szabályainak, elvárásainak, mégis úgy fogja érezni, hogy őt állandóan kritizálják. Ez könnyen oda vezethet, hogy a gyereknek csökken az önbizalma, vagy egyenesen úgy véli majd, hogy ő rossz.

Ne tekintsd alapnak, hogy mindent rendben csinál a gyerek, mert ez azt jelenti, hogy mindennel elégedetlen leszel, ami nem 100%-os, és akkor sosem dicséred őt!

Dicsérj meg legalább néha, valami apró javulást is a viselkedésében, tanulásában, segítségében, „bármiben”, csak tegyed!

Való igaz, hogy könnyű a hibákra felfigyelni, de akár szülő vagy, kár pedagógus, jól teszed, ha tudatosan gyakorolod azt, hogy megdicséred a gyerekeidet, diákjaidat.
Például „Milyen szép rendet csináltál az asztalodon!” vagy „Még csak 15 perce tart az óra, de olyan ügyesek vagytok, hogy már átvettük az egész órai anyag felét!”

Elsietett beszélgetések

A szülők gyakran sietnek. Ez talán a leggyakoribb nevelési hiba. Éppen munkába indulnak, előtte viszik a gyereket az iskolába, délután pedig egyszerre végeznek 2-3 otthoni teendőt, s közben pár szóval szólnak a gyerekhez, és gyorsan szeretnék elintézni a beszélgetést. Ennek az a következménye, hogy kinyilatkoztatnak valamit a gyerek számára ahelyett, hogy megbeszélnék vele.

5 Nevelési Hiba

A kinyilatkoztatás egyoldalú dolog. Azt jelenti, hogy nem várja az ember a másik egyetértését. Akármit is mond így a szülő, a gyerek úgy fogja érezni, hogy valami ilyesmit mondtak neki: „Ez van és kész!” vagy „Így döntöttem, tetszik vagy nem tetszik!”

Miért parancsolnál a gyereknek, ha az egyetértését is megszerezheted?!

Példa: A szülő nagy sietősen mondjuk odaveti a gyereknek, hogy „Már pedig holnap elmész az edzésre!” A gyerek talán elmegy majd, de kényszerítve érzi magát, és a végén még meg is utálhatja azt a sportot, amit ő választott. Ehelyett a szülő megállhatna tíz percre és azt mondhatná, „Tudod, hogy nem sokára verseny lesz és az edző komolyan számít rád. Annyi munkát elvégezett veletek ebben az évben, hogy biztosan jól esne neki, ha közvetlenül a verseny előtt is számíthatna rád.”

Talán csak 15 perc vagy fél óra pluszra van szükség ahhoz, hogy a gyerekkel megértessük valamilyen kérés lényegét, lehetőleg úgy, hogy azt is megértse, hogy számára miért előnyös az a dolog. Ha nem lát benne rövidtávú előnyöket, hanem csak kötelességet, még akkor is jobban célt érünk a dolgok alapos átbeszélésével, ha rászánunk egy kicsivel több időt.

Leszoktatás a döntésről

A szülők természetes módon féltik gyerekeiket a kudarcoktól, ezért gyakran befolyásolják gyermekük döntéseit, vagy akár döntenek is helyettük. Pedig a kisgyermekkorban ritkák az olyan jelentőségű helyzetek, melyekben ne engedhetnénk meg a gyereknek, hogy döntsön akár úgy, hogy annak nincs jó vége. A gyereknek szüksége van arra, hogy megélje jó döntései előnyös, és kevésbé szerencsés döntései hátrányos következményeit.

Amikor a gyerek megszokja, hogy más dönt helyette, akkor úgy hiszi majd, hogy ő nem elég okos, vagy hozzáértő ahhoz, hogy saját maga döntéseket hozzon.

5 Gyakori Nevelési Hiba

Példa: Néha a szülő előre tudja, hogy a gyerek rossz döntést hoz. Javasolhatod neki a könnyű felsőt, de ha nem ért veled egyet, akkor hagyd, hadd ragaszkodjon a pulóverhez, amikor pedig te tudod, hogy nagyon melege lesz. Ennek nem lesznek veszélyes következményei, de megtapasztalja, hogy sok múlik azon, hogy jól vagy rosszul mér fel egy helyzetet.

Ez nem túl gyakori nevelési hiba, de elég erőteljesen hat a gyerekre. Mit szeretnél, hogy milyen felnőtt váljon a gyerekből? Olyan, aki tud majd dönteni és többségében jól dönt, vagy olyan, akinek mindig mások mondják meg, hogy mi a helyes, s ezért állandóan alárendelt szerepet játszik?

Szeretet megvonása

A gyerekek néha nem úgy viselkednek, ahogyan a szülőknek tetszene. Van amikor rossz jeggyel, vagy tanári figyelmeztetéssel jönnek haza az iskolából. Ilyenkor persze nem jár dicséret a gyereknek, de nem is szabad túlreagálni a dolgot. Nagyon is jól teszi a szülő, ha kifejezi a véleményét a rossz eredményekkel vagy negatív viselkedéssel kapcsolatban.

Ennek azonban nem szabad együtt járnia azzal, hogy a szülő a szeretetét is csökkenti. Attól még, hogy valamiért nem jár dicséret, nem kell lecsökkenteni a szülőnek a gyermeke irányában létező szeretetét. Ha a gyerek érzi, hogy bármilyen hiba ellenére is szereti őt az anyukája és az apukája, akkor sokkal készségesebb lesz abban, hogy legközelebb ne kövessen el hasonló hibát.

Mint szülő lehetsz egyszerre következetes és szeretetteljes.

Ne nézz túl rosszallóan a gyerekre, és ne beszélj így vele, mert a legtöbbször a helytelen viselkedés említése is elég ahhoz, hogy belássa, nem úgy tett, ahogyan az optimális lett volna.

Szinte mindenkinek volt már olyan tanára, aki elvárt valamilyen jó teljesítményt, de ennek ellenére szerették őt a diákjai. Ez valószínűleg azért volt, mert az a tanár nagyon is szeretettel viseltetett a gyerekek iránt, de ez nem akadályozta meg abban, hogy a követelményeket betartassa velük.

Nem a gyerek, hanem a tett!

Ne a gyereket magát minősítsd, hanem ha szükséges, akkor azt, amit csinált, a megoldást, amit használt, vagy a végeredményt, ami nem sikerült. Ha nem így teszel, hanem a gyerekre fogalmazol meg kritikát, akkor rossznak érzi majd magát, pedig a gyerekek alapvetően törekszenek a jóra.

Példa: A szülő azt mondja a gyereknek, hogy „Az a baj, hogy túl hirtelen vagy, ezért ejtetted le a poharat.” Ennél jobb, ha azt mondja: „Ha ennyi pohár van körülötted, akkor érdemes egy kicsivel több időt szánni arra, hogy előbb eltedd azokat a szekrénybe.”

Példa: „Nézd meg, milyen kétbalkezes vagy!” Helyette ez jobb: „Ha nekem lenne egyszerre annyi minden a kezemben, én több edényt is eltörtem volna! Legközelebb vigyél pár pohárral kevesebbet, és figyeld meg, hogy nem esik le egy sem!”

Kerüld tehát, hogy ilyeneket mondj, ha leejtett egy poharat:
Helytelen: „Te milyen ügyetlen vagy?” Helyette jobb: „Na, ez lehuppant a földre, legközelebb fogd erősebben!”

Kiborítja a vizet az asztalra:
Helytelen: „Nézd meg milyen vagy!” Helyette jobb: „No, ezt a poharat véletlenül feldöntötted. Hozz valamit, amivel feltörölheted!”

Még több nevelési hiba?

Mielőtt elkezdenéd összeszámolni, hogy milyen, az itt megnevezettektől független nevelési hiba jellemző még rád, inkább tekintsd át inkább azt, hogy mennyi minden ad számodra büszkeségre okot a gyermekeddel kapcsolatban. Nem csak a gyerekekre, hanem ránk, felnőttekre is igaz, hogy jobban teljesítünk, amikor több dicséretet kapunk, mint amikor csak hibáztatnak minket.

“Lájk”, ha tetszett!

Maradjunk kapcsolatban

Gyermeknevelés - Közösségi Média

Kategóriák