A WHO a gyerekek egészségéről 2019.

A WHO a gyerekek egészségéről 2019.

A WHO a gyerekek egészségéről 2019.

Ahhoz, hogy a gyerekek egészségesek legyenek, kevesebbet kellene ülniük, és többet játszaniuk. Erre a következtetésre jutott az a kutatás, amit a WHO végzett.

Ahhoz, hogy a gyerekek egészségesek legyenek, kevesebbet kellene ülniük, és többet játszaniuk. Erre a következtetésre jutott az a kutatás, amit a WHO, az Egészségügyi Világszervezet végzett.

Kutatásuk végeredményeképpen irányelveket adtak ki az 5 éve kor alatti gyermekek fizikai aktivitásáról, ülő viselkedéséről és alvásáról. Arra a megállapításra jutottak, hogy az 5 év alatti gyerekeknek kevesebb időt kellene ülő helyzetben tölteniük képernyőket (például: tv, monitor, tablet, telefon) figyelve, vagy a babakocsiban ülve, és jobb minőségű alvásra lenne szükségük, valamint több időt kellene aktív játékra fordítaniuk.

„Az egészség megteremtése mindenkinek azt jelenti, hogy az embernek az élete során annak kezdetétől kezdve meg kell tennie mindazt, ami a legjobb az egészsége számára” – mondta Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, a WHO főigazgatója. A korai gyermekkor annak a gyors fejlődésnek az ideje, amikor a családi életmód-mintákat az egészségügyi előnyök növelésének szolgálatába állíthatjuk.

Az 5 évesnél fiatalabb gyerekek fizikai aktivitására, ülő viselkedésére és alvására vonatkozó új iránymutatásokat egy WHO szakértői testület dolgozta ki. Megvizsgálták a nem megfelelő alvás hatását a kisgyermekekre, és a képernyők előtt töltött időt, illetve a székekben és a babakocsikban eltöltött időt is. Megvizsgálták a megnövekedett aktivitási szintek előnyeit is.

„A fizikai aktivitás javítása, az üléssel töltött idő csökkentése, és a kisgyermekek számára a minőségi alvás biztosítása javítja fizikai, és lelki egészségüket és jólétüket, és segít megelőzni a gyermekkori elhízást, és a túlsúlyhoz kapcsolódó betegségeket az élet későbbi szakaszában” – mondja Dr. Fiona Bull, a nem fertőző betegségek megelőzésének felügyeleti és lakossági programvezetője.

A jelenlegi fizikai aktivitási ajánlások teljesítésének elmulasztása évente több mint 5 millió halálesetért felelős minden korcsoportban. Jelenleg a felnőttek több mint 23%-a és a serdülők 80%-a fizikailag nem eléggé aktív. Az élet elején megalapozva az egészséges fizikai aktivitást, csökkentve az üléssel töltött időt, és javítva az alvási szokásokat, sokat segíthetünk a gyermekkori, serdülőkori és felnőttkori szokások kialakításában.

„Amit tényleg meg kell tennünk, hogy visszaadjuk a játékokat a gyerekeknek” – mondta Dr. Juana Willumsen.

Ez azt jelenti, hogy az üléssel töltött időt csökkentjük, a játékidőt pedig növeljük, és közben az alvásidőt is megvédjük.

A teljes 24 órás tevékenység mintázata kulcsfontosságú: a hosszabb ideig tartó visszafogott vagy képernyő előtt ülve töltött időt aktívabb játékkal kell felváltani, és közben a kisgyermekeknek elég jó minőségű alvást kell kapniuk. A gyermekgondozás szempontjából nagyon fontos az interaktív, nem képernyőn alapuló, gondozó személlyel végzett tevékenységekben eltöltött idő, mint például az olvasás, a mesemondás, az ének és a rejtvények.

A gyermekkori elhízás megszüntetésével kapcsolatban felállított bizottság felismerte a testmozgás, az üléssel töltött idő, és a megfelelő alvásidő fizikai és lelki egészségre, és jólétre gyakorolt fontos kölcsönhatását, és egyértelmű útmutatást adott a fizikai aktivitásról, az ülő viselkedésről és a fiatal gyermekek alvásáról.

Az irányelvek ajánlásainak alkalmazása az élet első öt évében hozzájárul a gyermekek mozgással kapcsolatos és értelmi fejlődéséhez, és az egész életen át tartó egészséghez.

A WHO ajánlásai röviden

Az 1 évnél fiatalabb csecsemők számára:

Legyen fizikailag aktív naponta többször, különféle módon, különösen interaktív, padlón történő játékokon keresztül; minél többet, annál jobb. Azok számára, akik ilyen mértékben még nem mozognak, ajánlott naponta legalább 30 percig hason fekvő helyzetben lenniük, amikor ébren vannak.

Egyszerre több mint 1 órát nem szabad őket visszatartani a mozgástól, pl. babakocsiban, magas széken, illetve a gondozója hasán vagy hátán. Nem ajánlott semennyi időt sem képernyő előtt lennie. Ha a gyereknek mégis egy helyben kell lennie, akkor javasolt, hogy a gondozó olvasson mesét, vagy meséljen történeteket.

0 és 3 hónapos korban javasolt 14–17 óra, 4–11 hónapos korban pedig 12–16 óra jó minőségű alvás vagy pihenés.

Az 1–2 éves gyerekeknek:

Töltsön legalább 180 percet, de még jobb, ha többet, különböző fizikai tevékenységekkel bármilyen intenzitásban, beleértve a mérsékelt és erőteljes intenzitású fizikai aktivitást is, szétosztva ezt az időt a nap folyamán.

Egyszerre ne tartsuk őt vissza a mozgástól 1 óránál hosszabb ideig, pl. babakocsiban, magas széken ülni, illetve gondozója hasán vagy hátán. Az 1 évesek számára nem ajánlott képernyő előtt ülni, például tévé vagy a videók nézés, számítógépes játékok játszása. A 2 évesek számára a képernyő előtt töltött idő nem haladhatja meg az 1 órát, de még kevesebb még jobb. Ha a gyerek ülő helyzetben van, akkor jó ha a gondozó mesét olvas, vagy történeteket mesél neki.

Az éjszakai jó minőségű alvás egészüljön ki annyi rendszeres napközi alvással, hogy együtt elérjék a 11-14 óra mennyiséget.

3-4 éves gyermekeknek:

Töltsön legalább 180 percet, de még jobb, ha többet, különböző fizikai tevékenységekkel bármilyen intenzitásban, beleértve a mérsékelt és erőteljes intenzitású fizikai aktivitást is, szétosztva ezt az időt a nap folyamán. Ebből legalább 60 perc legyen mérsékelt vagy erőteljes intenzitású fizikai aktivitás.

Ne korlátozzuk őt a mozgásban 1 óránál hosszabb ideig, pl. babakocsi, és ne üldögéljen hosszabb ideig. Egy óránál többet ne üljön képernyő előtt, és ebből minél kevesebb, annál jobb. Ülő helyzetre gondozója meseolvasással, vagy történetek mesélésével inspirálhatja.

Szükséges számára 10–13 óra jó minőségű alvás, ami magában foglalhat nap közbeni rendszeres alvást is.

2019. április 24. Genf
Forrás: WHO

Feliratkozás Pedagógus Hírlevélre
Feliratkozás Pedagógus Hírlevélre
Szólj hozzá!

Maradjunk kapcsolatban

Gyermeknevelés - Közösségi Média

Kategóriák