Iskolai Elfogadás Program Erdélyben / Virágozz és prosperálj Alapítvány

Iskolai Elfogadás Program Erdélyben

Iskolai Elfogadás Program Erdélyben

Erdélybe vitte az Iskolai Elfogadás Programot a Virágozz és Prosperálj Alapítvány, ami az egyik eszközük az iskolai agresszió csökkentésére.

2019. szeptember 6.

Erdélybe vitte az Iskolai Elfogadás Programot a Virágozz és Prosperálj Alapítvány, ami az egyik eszközük az iskolai agresszió csökkentésére. A székelyföldi iskolának van az iskolai konfliktusok kezeléséért felelős tanára, ő hívta segítségül azt a programot, melyet az elmúlt egy évben már közel 250 tanár ismerhetett meg.

Még nem minden iskolában kezdődött meg a tanév, így a tantestületnek még volt ideje meghirdetnie tanárai számára az Iskolai Agressziókezelési Szemináriumot. Az iskolai gyermeknevelési problémák arra felé is hasonlóak, mint Magyarországon. Az Alapítvány önkénteseinek így legfeljebb a távolság jelentett újdonságot, mert korábban még nem szolgáltattak kilenc órányi autóútra Budapesttől.

Iskolai agresszió és az elfogadás hiánya

A pedagógusok ezúttal sűrítve kapták meg azokat a legfontosabb információkat, melyek tavaly hangzottak el az Országos Iskolai Agressziókezelési Konferencián Budapesten. A délutánt már az Iskolai Elfogadás Programba való betekintéssel töltötték, mert az iskolai agresszió mögött gyakran megtalálható az, hogy a gyerekek nehezen fogadják el, hogy más gyerekek nem olyanok, mint ők (például: képességek, külső jegyek, családi különbségek).

Iskolai Elfogadás Program Erdélyben / Virágozz és prosperálj Alapítvány
Iskolai Elfogadás Program Erdélyben / Virágozz és prosperálj Alapítvány

Még az agresszió kevésbé látványos formái (gúnyolódás, cikizés) mögött is megtalálható ugyanis egymás elfogadásának hiánya. Éppen erre, egymás elfogadásának növelésére nyújt megoldást a Virágozz és Prosperálj Alapítvány Iskolai Elfogadás Programja, bár hatóköre ennél jóval kiterjedtebb, mivel segít a diákoknak abban, hogy könnyebben kövessenek szabályokat.

A szabályok tisztelete

Az Iskolai Elfogadás Program első foglalkozása a szabályok tiszteletének helyreállítása, mert nehéz úgy viselkedési szabályokra tanítani valakit, hogy nem tiszteli a szabályokat. Ezért a pedagógusok megismerkedtek a szabályok tisztelete helyreállításának alapvető lépéseivel. A lépések egyszerűek, így a tanárok a gyerekek korától függően, de gyorsan elérhetik azt, hogy diákjaiknak ne legyen többé rossz érzésük akkor, ha betartandó szabályokkal kerülnek szembe.

Amint Novák Antónia, az alapítvány elnöke már korábban kifejezte:

A szabályok tisztelete nem azt jelenti, hogy a gyerekeknek akaratuk ellenére kellene betartaniuk szabályokat. Éppen ellenkezőleg, a szabályok tisztelete azt jelenti és akkor értékes, ha az ember tisztában van azzal, hogy a szabályok betartása hogyan van hasznára az egyénnek és a közösségnek egyaránt.

A program jövője az erdélyi iskolában

Az alapítvány és az iskola között jelenleg folyik az egyeztetés arról, hogy pontosan hány osztályban kezdik el az Iskolai Elfogadás Programot, de az előzetes adatok alapján hozzávetőlegesen tíz osztályról lesz szó.

Maga a program tizenkét foglalkozásból áll, de a gyerekek korától és képességeiktől függően ez a szám emelkedhet. Az alapítványnál úgy tartják, hogy egyik témát sem érdemes siettetni, sokkal fontosabb, hogy a diákoknak elegendő ideje legyen a szabályok tiszteletének helyreállítására, valamint az alapvető viselkedési szabályok megértésre és gyakorlására.

A tanárok és tanítók tapasztalatai

A visszajelzések meglehetősen pozitívak az eseményről. A legtöbben a szeminárium gyakorlatias megközelítését, és a megismert technikák napi szintű használhatóságát emelték ki. Külön érdekesség, hogy mivel sokan szülők és pedagógusok is egyszerre, így az elhangzottakat nem csak az iskolában, hanem otthon is használhatónak tartották.

Íme néhány vélemény a pedagógusoktól, melyeket a nap végén fogalmaztak meg:

„Mindenképpen használni fogom az agresszív viselkedésű gyerekek kezelésére megfogalmazott lépéseket. Szeretném elkezdeni az osztályommal a 12 foglalkozásos programot.”
„A szabályok tiszteletének lépéseit szeretném használni a gyakorlatban, úgy az osztályomban, mint a saját gyerekeimnél is.”
„Hasznos volt a gyakorlatias megközelítés, a konkrét példák, és az alkalmazható iránymutatás.”

Többen döntöttek arról, hogy a szabályokkal kapcsolatos technikákat be fogják vezetni. Megjegyezték, hogy az előadás tényszerű, világos és példákkal alátámasztott volt, és élvezték az élményszerű előadásmódot. Volt, aki a szülőkkel való jó együttműködéshez kapott jó tanácsokat emelte ki.

Innen kezdve már a kitartó tanárokon, tanítókon és az alapítvány távolból is segítő munkáján múlik a hamarosan Székelyföldön is induló program sikere.

Iskolai elfogadás program az agresszió csökkentésére

A szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Maradjunk kapcsolatban

Gyermeknevelés - Közösségi Média

Kategóriák