Matematika és a szavak ereje

1 évvel ago Gyermeknevelés Szülő Gyerek Család Iskola 0

Az egyik legsajnálatosabb dolog, amit munkám során a szülőkön tapasztalok, hogy sokaknál megtört a saját magába vetett bizalma, ha a matematikáról van szó.
Főként az utóbbi három évben a tananyagokban történt rengeteg változtatás, azt eredményezte, hogy mostanra még a felsőfokú végzettséggel rendelkező szülők is kételkednek abban, hogy megfelelő segítséget tudnak-e adni általános iskolás korú gyermeküknek. Tartanak tőle (mivel sok esetben ők nem úgy tanulták, ahogy jelenleg oktatják), hogy esetleg inkább még több gondot tesznek a tanuló vállára, ha “belekontárkodnak” a házi feladatba.

Volt olyan anyuka, aki a korrepetálás bizonyos pillanatánál “rám támadt”. Ötödikes gyermekét segíttettem a matematika tanulásban, és annál a résznél, amiben ő már nem tudott segíteni teljes zaklatottságban odaállt az asztal mellé és megosztotta velem, nyomdafestéket nem tűrő véleményét a feladatról, a tananyagról, a tankönyv szerzőről és a tanárnőről.

A helyzet valóban nem túl rózsás, de magánsulinkban nap mint nap bebizonyosodik, hogy van megoldás, van kiút a problémából!

Szeretnék megosztani néhány gyakorlatias megoldást a fenti gondok elkerülésére:

 

A kutya a feladat kérdésében van “elhantolva”!

Az esetek többségében, azt tapasztaljuk a tanulóinknál, hogy a feladat megoldásának képtelenségét maga a feladat kérdésében való “meg nem értésük” okozza. Általában minimum egy olyan szó vagy kifejezés van a kérdésben, aminek a jelentése nem ismert a tanuló előtt. Ez általában egy egyszerű, sokat használt szó. Például: bármely, egység, elem stb.
Ami minden esetben remek segítség a gyerkőcnek ilyen esetben, ha segítünk neki megismerni annak a szónak a feladatba tartozó jelentését és több példamondatba foglalva begyakoroltatjuk.

 

Matematika – soha nem az a probléma, ami annak látszik!

Amikor a tanuló elakad otthon házi feladat készítés közben egy feladat elkészítésénél, akkor fontos, hogy tudjuk az esetek többségében előrébb van a problémát okozó hiányosság!
Például: Ha egy matek feladat megoldása többszöri próbálkozásra sem sikeres, ha megnéztük a feladat kérdésében lévő szavakat és ez sem oldotta meg a problémát, akkor a következő a feladat előtti tananyag. Lapoztassunk vissza a tanulóval és nézessük át vele az adott anyagrész szavait, aztán segítsünk megtalálni a szavak oda illő meghatározásait (teljesen rendjén van, ha szótárat hívunk segítségül).

A problémák jelentős része kezelődik, ha megtaláljuk és “tisztába tesszük” a szavakat a tananyagrészben.

 

Mikor azt hiszed, hogy elég mélyre ástál, még folytasd!

Előfordulhat olyan helyzet is hogy miután megtettük a fenti lépéseket még mindig nem sikeres a tanuló a feladat megoldásában.
Ne csüggedjünk! Itt jön a legcselesebb rész!
Sok esetben tapasztalható, hogy egy összetettebb feladat megoldásánál a tanulónak nem az éppen tanult tananyagban van hiányossága, hanem akár több évvel korábbi tananyag az amiben el van akadva és az ismeret hiánya teljesen megakadályozza a siker elérésében.
Ebben az esetben tudnunk kell, hogy KÖTELEZŐ a legelső, legkorábbi hiányzó ismeretanyagig leásnunk, mert csak annak az ismeretében lehet sikeres a jelenlegi feladat megoldásakor.
Például: az egyenletekkel kapcsolatos feladatok megoldása során kiderülhet, hogy hiányosság van a műveleti sorrendek területén sőt akár arra is fény derülhet, hogy a tanuló eddig soha nem értette meg mit jelent a pozitív és negatív kifejezések.

 

írta: Veress László
pályaválasztási tanácsadó
https://freemindsuli.hu