II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia - Virágozz és Prosperálj Alapítvány

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia - Virágozz és Prosperálj Alapítvány

Tanárok Az Iskolai Agresszió Megszüntetéséért

Az iskolai agresszió csökkentésének szándékával találkozott 150 pedagógus a II. Országos Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián. 2019. november 16.

Nem régen gimnazistákat távolítottak el iskolájukból, mert amint azt videón egy ország láthatta, tanáruk ellen agresszíven léptek fel órán. Egyre durvább az iskolai viselkedés, és sokkal gyakoribb a diákok közötti agresszív megnyilvánulás. Ezért az iskolai agresszió csökkentésének szándékával találkozott 150 pedagógus a II. Országos Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián. (Budapest, 2019. november 16.)

Az konferencia két fő téma köré csoportosult. Délelőtt az iskolai agresszió egyéni oldalának csökkentéséről és az agresszió csoport szintű megelőzésének technikáiról, míg délután a szülő-gyerek-pedagógus háromszög helyreállításáról volt szó. Novák Ferenc iskolai agresszió kezelési szakértő szerint ez a jelenség akkor lenne jelentősen csökkenthető, ha ebben és általában nevelési kérdésekben szoros együttműködés alakulna ki szülők és pedagógusok között a diákok érdekében.

Bár szó esett az agresszió társadalmi vonatkozásairól is, a konferencia eltért azoktól a hasonló céllal létrehozott rendezvényektől, melyek statisztikákkal és táblázatokkal inkább a baj mértékét támasztják alá, de kevésbé foglalkoznak megoldásokkal.

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia - Virágozz és Prosperálj Alapítvány
II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia

Délelőtt Csányi Henrietta táplálkozási szakértő beszélt azokról az testi okokról, melyeket érdemes elkülöníteni a nevelési okokra visszavezethető agressziótól annak érdekében, hogy a pedagógusok ne próbáljanak meg nevelési technikákkal olyan agressziót csökkenteni, ami egyszerűen csak a túl sok cukorbevitelből, vagy az alvás hiányából származik. Az agresszív viselkedés ilyen okait leginkább a szülő tudja megszüntetni, és ennek érdekében a pedagógusnak érdemes tájékoztatnia a szülőt ezekről.

A gyerek önbecsülése

A testi okok kizárásával eljut a pedagógus oda, hogy valóban nevelési, oktatási megoldásokkal vehesse elejét az agresszió terjedésének. A résztvevő tanítók, tanárok és óvodapedagógusok kaptak egy „térképet” az agresszív gyerek viselkedés mintájának megváltoztatásához. Ez a technika segít helyreállítani az agresszív gyerek önbecsülését, ami komoly kárt szenvedett azáltal, hogy az agresszív gyerek addig két dologra képtelen volt: (1) „Nem tud szabályosan győzni”, és (2) „Nem tud méltósággal veszíteni.

Nem elég azonban egy-két agresszív gyereknek segíteni viselkedésének helyreállításában, hanem csoport szinten is növelni kell egymás elfogadását ahhoz, hogy csökkenjen az agresszió.

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia - Virágozz és Prosperálj Alapítvány
Tanárok Az Iskolai Agresszió Megszüntetéséért

Amint a konferencián elhangzott, nehéz a diákoknak szabályokat betartaniuk úgy, hogy közben a szabály szóról a büntetés jut eszükbe, és nem tisztelik a szabályokat. Ezért ismertetésre került a szabálytisztelet helyreállítása nevű lényegét tekintve 6 lépéses technika, amit bármely pedagógus 2-3 foglakozás alatt elvégezhet csoportjával vagy osztályával, s aminek a végeredménye az, hogy a gyerekek számára komfortos lesz a szabályok betartása.

Szülők az iskoláról

Az agresszív viselkedés nem csak diákokat sújtja. Rengeteg lelki és fizikai fájdalmat okoz gyerekeknek, tanároknak és szülőknek egyaránt. Ezért a konferenciára két olyan szülőt is meghívtak, akik maguk nem tanárok. Ők elmondták, hogy mi az, amit szülők, és szülői munkaközösségek oldaláról hiányolnak a pedagógus-szülő, az iskola-szülő kapcsolattartásból.

Makai Marianna, a Kecskeméti Mami nevü gyermekmagazin és családi információs oldal főszerkesztője további ötleteket adott arról, hogy tanítók és tanárok hogy kerülhetnének jobb kommunikációba a szülőkkel.

A téma sűrűségét enyhítendő egy angliai magyar, Bakos Edit főiskolai kormányzó mutatta be, hogyan működik az iskolarendszer Angliában. Minden érdeklődőt meglepett az, hogy mennyire eltérő, és milyen könnyed szisztémában követi végig az az oktatási rendszer a felnövekvő gyerekek, fiatalok életét.

II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia - Virágozz és Prosperálj Alapítvány
II. Iskolai Agresszió Kezelési Pedagógus Konferencia

A program legvégén szó esett még olyan eszközökről is, melyeket pedagógusok külső segítség nélkül alkalmazhatnak saját iskolájukban, óvodájukban. Ilyenek egyebek mellett az Iskolai Elfogadás Program és az Etikus Iskola Program. Ezeken felül további 6 megoldás szolgál még gyerekközösségek etikai szintjének emelésére.

Néhány vélemény a konferencia résztvevőitől

„Nagy mértékben optimistább vagyok az iskolai agresszió kezelésével kapcsolatban. Megkaptam az elméleti és gyakorlati „alapját”, hogy elkezdhessem a tanszakomon ezt a munkát.” Dóra (alapfokú művészeti iskolai pedagógus)

„Leginkább a fesztelen hangulat, a gyakorlati útmutatások tetszettek. Végre egy előadás, ahol „röpült az idő”! Mindenképpen optimistább vagyok. Szeretném, ha az iskolámban is megtartanák ezt a konferenciát, hogy a kollégáim is átélhessék ezt az élményt.” Ági (középiskolai pedagógus)

„Leginkább a szervezettség, használhatóság, napra kész információk nyerték el a tetszésem. Életszerű, mégis érthető. Elgondolkodtató gondolatok, melyek további elmélkedésre inspirálnak. Olyan gyakorlati ötleteket kaptunk, melyek segítségével könnyebben fogom a problémákat megoldani.” Katalin (általános iskolai pedagógus)

„Ami leginkább elnyerte a tetszésem, a jó hangulat, érdekes előadó (sok gyakorlati példa). Remek ellátás, kellemes környezet. Bizonyos technikákat igyekszem majd a csoportomban is kipróbálni, megvalósítani, illetve saját gyermekeimnél is.” Timi (óvodai pedagógus)

„Ami legjobban tetszett, a szabálytisztelet helyreállítása csoport szinten. Konkrét példák bemutatása és a bemutató csomag, segédanyag. Sokkal optimistább vagyok és szándékomban van változtatni dolgokat az osztályomban. Roma gyerekeknek vagyok az osztályfőnöke életemben először. Fel szeretném használni használni a kapott segédanyagot és be szeretném vezetni az etikai kódexet.” Katalin (általános iskolai pedagógus)

Kiegészítő hír

Mivel az idei konferenciára jelentősen többen jelentkeztek, mint tavaly, ezért a rendező Virágozz és Prosperálj Alapítvány a szombati 150 fős konferencia után egy héttel, 2019. november 23-án is lebonyolította a konferenciát azon pedagógusok számára, akik a terem korlátos befogadó képessége miatt az első eseményre nem tudtak jelentkezni.

Maradjunk kapcsolatban

Gyermeknevelés - Közösségi Média

Kategóriák