A tehetség szó jelentései közül egyet használnak túlnyomó mennyiségben, pedig az első jelentése csodálatos hozzáállást nyithatna meg a gyermeknevelésben.
1. jelentés: Az emberrel született természetes képesség eredmények elérésére.
2. jelentés: Kiemelten nagy tehetség. (Nem a személy, hanem a képesség.)
3. jelentés: Valamiben az átlagosnál jobb képességű személy. Olyan személy, aki tehetségesebb másoknál.
Az első jelentés fontossága a nevelésben
A pedagógia témájú szakirodalom leginkább a szó második és harmadik jelentésével foglalkozik. Ennek következtében a gyermeknevelésben kevésbé kap teret a szó első jelentése, ami pedig azért fontos, mert a szónak ebben az értelemben minden gyerek rendelkezik tehetséggel, tehát nem tehetségtelen!
Tehetség: Az emberrel született természetes képesség eredmények elérésére. Ez nem jelenti azt, hogy átlagos tehetség vagy tehetségtelen.
Bármi, amiben egy gyerek képes eredményt elérni természetes képességeiből adódóan, az azt jelenti, hogy tehetséggel bír abban a vonatkozásban. A tehetség szó ebben a jelentésében, más jelzők nélkül nem hordoz mértéket.
A közhiedelemmel ellentétben tehát egy „átlagos” jelzővel leértékelt gyerekre úgy tekinthetünk, hogy valójában számos tehetséggel bír.
Egyetlen gyerekről beszélve is az állapítható meg, hogy valamiben tehetségesebb, míg másban kevésbé. Saját, különböző irányokban létező tehetségét másban mutatott tehetségével összehasonlítva tehetünk különbséget, de még ebben a vonatkozásban is csak jelzőket használva egészülhet ki mértékkel a szó jelentése.
Ebből következik, hogy általában véve nem létezik tehetségtelen gyerek. A gyerek valamiben rendelkezik tehetséggel, míg másban esetleg nem. A gyereknevelés és az oktatás irányulhatna arra, hogy abban erősítse a diákot, amiben tehetséget mutat. Nem csak a szó második és harmadik értelmét képviselő kiemelt tehetségről van szó, hanem bármely gyerekről.
Eredet
[ tehetség < te(sz) + -het (igeképző) + -ség (főnévképző) ] ( wikiszotar.hu )
Hozzáértés és szakértelem
A tehetség, és a hozzáértés vagy szakértelem nem szinonimák. A tehetség képződéssel, szorgalommal és gyakorlással együtt eredményezhetnek szakértelmet.
A tehetség akkor válik láthatóvá, ha a gyerek olyan körülmények közé kerül, ahol használnia kell valamely képességét. Amikor egy konkrét dologban kevesebb tehetséget mutató gyerek végül nagyobb hozzáértést mutat, akkor az a képzésnek, gyakorlásnak és a felhasznált pedagógia módszereknek köszönhető.
Társadalmi célú hirdetés